mandag, januar 05, 2009

Bare nesten First Person Shooter

Jeg er klar over at spillsmaken min er forholdsvis smal. First Person Shooter-spill har jeg vel egentlig ikke spilt siden gode gamle Castle Wolfenstein. Strategispill er kjedelige og i rollespill lar jeg meg forvirre av at jeg hele tiden må velge hvilke egenskaper den stakkars figuren skal bli bedre i, pluss at kampene enten blir for omstendelige (og kjedelige) eller jeg taper fordi jeg ikke har passet på å bytte våpen og caste noen spells underveis. SIMs, sier du? Med to unger får jeg dekket alle mine behov for å passe på andres klesvalg, personlige hygiene og leggetider. Sim City derimot var morsomt. Særlig når man lot byen stå på full fart over natta. Neste dag kunne man da bare rydde opp i et par eksploderte kraftverk og ellers vasse i penger - dersom ikke han sniken i nabobyen plutselig hadde sagt opp avtalen om kjøp av vann/strøm/søppel/whatever og ilagt deg kjempebøter i stedet.

Romjula har gått med til å sluttføre det nærmeste jeg kommer å spille skytespill, Lego Indiana Jones. Vi har tidligere spilt gjennom begge Lego StarWars-spillene og kjøpte inn spillet med en gang det kom ut i høst. Siden spillet er såpass grafikktungt at det etter kort tids spilling gir min stakkars T60 feber med påfølgende reboot, må det spilles på familiens "stor"-PC. Her er det ikke så lett å finne en ledig tidslomme. I romjula fikk jeg endelig huset helt for meg selv et par dager og kunne dermed gå systematisk til verks og har fått samlet inn alle brevene og nesten alle skattekistene. Jeg fikk altså ikke låst opp den siste bonusverdenen, men jeg gadd rett og slett ikke å kjøre fleire runder i minesjaktene. Jeg tror også jeg sliter med en bug i en verden som ikke vil gi meg siste kiste. Dette er uansett et kjempefestlig spill for de som liker å skyte vilt rundt seg, samle skatter og løse gåter. Fantastiske filmsnutter og flotte figurer gjør dette til et meget bra spill. Hadde ikke helt trodd at Sean Connery kunne være like kjekk som legofigur... Mangel på blodsprut gjør at det passer også for sarte sjeler.

Selv om dette er et flott spill blir det såpass likt Lego SW-spillene at vi nok ikke kommer til å ivre for innkjøp at Lego Batman, men man skal aldri si aldri.

Lego er ellers kjempeflinke til å lage spill. Lego-racers er en klassiker, men vi har også spilt mye Bricks Island og ikke minst Lego Rock Raiders (men jeg klarte aldri å fullføre siste verden :-( )

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar