onsdag, januar 21, 2009

Død og fordervelse

Det utgis drøssevis av engelskspråklige krimbøker per år, men de færreste opplever å bli oversatt til norsk. Gidder du å lese engelsk blir tilfanget plutselig mye større. Tilfeldigheter gjorde at jeg oppdaget Kathy Reichs' serie om rettsantropologen Tempe Brennan (styr egentlig unna linken om du ikke ønsker å oppleve et flash-helvete). Særlig de første bøkene blir sammenlignet med Patricia Cornwells Scarpetta-bøker - som jeg har hørt om, men ikke lest - men serien begynte etterhvert å bli såpass omfattende at den sto på egne bein og har etterhvert inspirert til TV-serien Bones.

Dette er krim på sitt beste med realistiske beskrivelser av den brutale hverdagen på obduksjonssalen og en kvinnelig hovedperson i et mannsdominert miljø som klarer å rote seg inn i masse etterforskning og action. En personlig utvikling på kjærlighetsfronten fra bok til bok hører selvfølgelig også med. Når man etterhvert har lest mange bøker i en serie blir man selvfølgelig nødt til å filtrere ut en del irritasjonsmoment: Hvor mange nære venner og slektninger som du aldri har hørt om tidligere kan plutselig dukke opp i bok 8 (for å bli kidnappet og/eller drept)? Hvor sannsynlig er det at en labtekniker havner i oppgjør på åpen gate, gang etter gang? Og ikke minst, når skal hun lære at man aldri i hast drar alene til fiendens hule uten at noen vet hvor du er? (Men så begynte jeg også å irritere meg over at Kurt Wallander aldri klarte å få skikk på klesvasken sin...)



Jeg har etterhvert lest ni av elleve, snart tolv, bøker i serien og kan allerede advare mot å starte med å lese noen av de siste bøkene i serien. Cross Bones hadde f. eks. et helt håpløst plott rundt funnet av Jesu grav i Israel. Break No Bones var heller ingen høydare og jeg begynte kanskje å bli litt lei. Men i siste Amazon-forsendelse var ei kronologisk tidligere bok som jeg hadde hoppet over (Bare Bones som på tross av tittelen ikke er en oppvekstroman fra Salangsdalen) og jeg kom plutselig på igjen hvorfor jeg likte denne serien. Den aller beste boka i min mening er Fatal Voyage som også har kommet ut på norsk, men alle bøkene inkludert Monday Mourning er god lesing.

I kronologisk rekkefølge har vi altså

Deja Dead
Death du Jour
Deadly Decisions
Fatal Voyage
Grave Secrets
Bare Bones
Monday Mourning
Cross Bones
Break No Bones
Bones To Ashes
Devil Bones
Skeleton (ikke utgitt ennå)

Bor du i nærheten må du bare svinge innom og låne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar