tirsdag, januar 27, 2009

Fantastisk fantasy

Så mye fantasy som jeg leser kan jeg ikke forlate bloggen med en overvekt av beskrivelser av dårlige fantasy-bøker. Da får jeg heller skynde meg å beskrive en serie jeg virkelig kan anbefale: Quartered-serien til Tanya Huff. Sing the Four Quarters, Fifth Quarter, No Quarter og Quartered Sea er plassert i en typisk middelalderverden der magien knyttet til elementene kontrolleres av musikere. Dette er en slik verden jeg liker å lese om der likestillingen er kommet langt! Det er like normalt for kvinner å være soldater og skippere som musikere og leger. Det blir også mulighet for langt flere kjærlighetskonstellasjoner når det er like normalt å tilnærme seg det samme kjønn som det motsatte.

Bøkene er svært velskrevne med interessante plott og er noe av det beste jeg har lest innenfor sjangeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar